Roskilde satte i år fokus på migrantarbejderes rettigheder
I år blev festivalgæsterne på Roskilde engageret i en protest mod moderne slaveri.

Artikel

31. juli 2018
Af Redaktionen
Foto af Tobias Nilsson

Med bannere og opråb marcherede Roskildes festivalsgæster i år igennem festivallen under titlen “The People’s Decolonization march”. Marchen blev tænkt og skabt i et samarbejde mellem CAMP, Roskilde Festival og Gulf Labor med henblik på at engagere festivalsgæsterne i en protest mod “ulige lønforhold og moderne slaveri”.

Det er tredje år i træk, at Roskilde Festival har inviteret CAMP (Center for Migrationspolitisk Kunst) til at være såkaldt ‘equality partner’. Denne gang under dette års roskilde-tema ‘økonomisk lighed’. I år samarbejder CAMP med medlemmer af Gulf Labor Artist Coalition, som er en koalition af internationale kunstnere, der arbejder for at sikre, at migrantarbejderes rettigheder beskyttes under opførelsen og vedligeholdelsen af Guggenheims nye franchise museum på Saadiyat Island i Abu Dhabi, UAE.

“Kunstnere bør ikke blive bedt om at udstille deres arbejder i strukturer bygget på ryggen af udnyttede arbejdere. De, der arbejder med mursten og mørtel, fortjener den samme form for respekt som dem, der arbejder med kameraer og børster.”
skriver Gulf Labor.

Storming the Wall: Who is building the Guggenheim Abu Dhabi? var titlen på en række publikumsinvolverende happenings på Roskilde Festival arrangeret af Gulf Labor-medlemmerne Todd Ayoung, Doris Bittar og Melissa Smedley. Her engagerede de tre kunstnere festivalgæsterne i forskellige events og lege med elementer af humor, overskridelse og modstand for at blotlægge forholdene for migrantarbejdere i byggebrancen. En af disse aktiviteter var den såkaldte dekoloniserings-march.

“Dekolonisering af vores kroppe og sind er en langsom proces, men vi må stå sammen i alliancer med antikapitalistiske og antifacistiske bevægelser, og gøre afmonteringen af grænser til virkelighed”, fortæller kunstner Doris Bittar fra Libanon.

Melissa Medley, en anden kunstner bag koalitionen, fortæller om marchen:

“Det var meget rørende at rejse så mange kilometer væk fra hjem for at forenes med så mange i solidaritet og fællesskab i vores kamp. Jeg har en meget mere flydende opfattelse af ‘grænse’ nu, som jeg kan tage med mig i min kunstaktivisme.”

Fakta om kunstnerne:

Melissa Smedley er en kunstner, forfatter og underviser bosat i Salinas, Californien. Siden 2010 har Smedley drevet The Department of Homeland Inspiration, hvor hun som “kunstbetjent” deler, opdager og kuraterer “fundne kunstbilleder” fra hverdagslivet.

Doris Bittar kommer oprindelig fra Libanon og er kunstner, underviser, forfatter og community organizer. Bittar er den nuværende præsident for San Diego American Arab Anti-Discrimination Committee og meddirektør og grundlægger af Teach and Learn Literacy, et læseprogram der lærer engelsk til nye syriske flygtninge. Hun underviser på California State University, San Marcos.

Todd Ayoung er en interdisciplinær kunstner, der oprindelig kommer fra Trinidad, W.I. og i øjeblikket er bosat i Ithaca, NY. Han underviser på Pratt Institute og Parsons, The New School, NYC. Ayoung har arbejdet sammen med mange kunstnerkollektiver, herunder REPOhistory (grundlægger), GODZILLA, et Asian-Pacific Islander-kunstnernetværk (bestyrelse), Interim Sites: An Urban Arts Initiative, Alien Abduction Collective (grundlægger), AoCB – artist of color bloc.

Relaterede artikler

Én fjer blev til islamistisk indtog på Københavns Universitet

Én fjer blev til islamistisk indtog på Københavns Universitet

Siden Weekendavisens Katja Kvaale i april måned advarede om stortrivende islamisme på Københavns Universitet har historien skabt overskrifter og vakt røre helt inde på Borgen. Det eneste, det fejlagtige debatindlæg og de tilhørende reaktioner dog har afsløret, er et systematisk svigt over for sandhed og saglighed, skriver studerende Masih Sadat.