Under Huden
I ny podcastserie dykker Respons ned i inuittatoveringernes 4000 år gamle univers. Forsker og tatovør Maya Sialuk Jacobsen tager os med rundt i tatoveringernes mange afkroge, og vi stifter bekendtskab med inuitkultur, den danske kolonisering af Grønland, åndetro og kvinders spirituelle kræfter.

Podcast

25. juni 2021
Tilrettelæggelse: Emilie Helene Holm, Eva Kragh Petersen og Mahela Nilsson

1. Da Tatoveringerne Forsvandt

 

Hvor starter man, når man skal genoptage en afbrudt kulturel praksis uden levende hukommelse?  I første afsnit af Under Huden starter vi der, hvor Maya selv begyndte sit arbejde, nemlig med at dykke ned i inuittatoveringernes 4.000 år gamle univers. 

På trods af at inuitkulturens vilkår, regler og levevis i historiens løb har været under konstant forandring, er inuittatoveringerne en af de få ting, som er forblevet det samme. Men det ændrede sig, da danskerne ankom og koloniseringen tog fat. Herefter svandt tatoveringerne langsomt ind. Under blandt andet Mayas nål har inuittatoveringerne fundet deres vej tilbage efter flere hundrede år i dvale. Men hvad skete der egentlig med tatoveringerne da missionen ankom til Grønland?

 

2. De Hævngerrige Ånder

 

Inuittro har ifølge Maya aldrig fået en officiel betegnelse. Men hun kalder den åndetro. Og det er et begreb hun bruger meget, for inuittatoveringerne er – som hun selv siger det – 100% en spirituel praksis. 

I andet afsnit af Under Huden ser vi nærmere på, hvordan tatoveringsmønstrene spiller en helt særlig rolle, når det kommer til dødstabuer, hævn og overlevelse i den barske grønlandske natur. Tatoveringer forbinder nemlig inuit til deres formødre og forfædre og så beskytter de mod åndernes hævngerrighed.

 

3. Kvindens Kræfter

 

Jagt, hvalfangst og slædehunde. Det er ofte manden og mandens aktiviteter, der er blevet symbol på inuitkulturen i Vesten. Men i tredje afsnit går vi tæt på inuitkvinden, for det er nemlig både kvinden, der tatoverer og bliver tatoveret. Og så har kvinden også en helt særlig spirituel og kraftfuld rolle i inuitkulturen. For eksempel har hun evnen til at bringe ånder til live gennem fødslen. Kvinder udgør på mange måder fundamentet i Mayas arbejde, og her står én kvinde særligt frem: Mayas egen mor, Katrine.

 

4. Tatoveringernes Genkomst

 

Gemmer der sig et særligt potentiale i at genoptage en 4.000 år gammel kulturel tatoveringspraksis? Og hvilke udfordringer kan der være ved at bringe fortidens praksisser ind i en globaliseret, digital og hastigt forandrende verden?  I fjerde og sidste afsnit af Under Huden skal vi kigge fremad. Efter 12 år med hovedet nede i bøgerne og inuit under nålen står én ting særligt klart for Maya: Vestens individualiseringsprojekt er det største benspænd for hendes arbejde med at tatovere.

 

Tilrettelæggelse: Emilie Helene Holm, Eva Kragh Petersen og Mahela Nilsson.
Redaktør: Marie Hedegaard Jørgensen
Musik: Andreas Vasegaard og Mads Otto Foged Davidsen